Met lage instapkosten en weinig grote bedrijven in belangrijke markten is de commerciële en residentiële schoonmaakindustrie een winstgevende branche voor kleine bedrijven.
Hoewel de branche relatief recessiebestendig is, weten succesvolle ondernemers dat slimme marketing en voortdurende groei cruciaal zijn voor het succes en voortbestaan van elk schoonmaakbedrijf.
Of u nu overweegt een schoonmaakbedrijf te starten of gewoon nieuwe ideeën nodig heeft, hier zijn acht manieren om uw schoonmaakbedrijf te laten groeien.
1. Stel u voor wat voor soort schoonmaakbedrijf u wilt
We starten allemaal een bedrijf met een doel voor ogen, maar naarmate de dagen in maanden en maanden overgaan in jaren, verliezen we vaak onze doelen en dromen uit het oog.
Dus als u erover nadenkt om uw schoonmaakbedrijf te laten groeien, doe dan een stap achteruit en bedenk hoe uw droombedrijf eruitziet en aanvoelt en wat er nodig is om op dat punt te komen.
Uw droom zou kunnen zijn: blije klanten, medewerkers en tevreden eigenaren - het soort opstelling dat iedereen stabiliteit en voldoening geeft.
Maar hoe maak je deze droom werkelijkheid? Het begint met het definiëren van uw ideale klant.
2. Wees menselijk en deel wat jou anders maakt
In een drukke markt is het essentieel om jezelf te onderscheiden.
Klanten willen weten wat u voor hen kunt doen dat andere schoonmaakbedrijven niet kunnen.
Begin met het beoordelen van uw concurrentie - wat doen ze dat uniek is, niet alleen in hun berichten maar ook in hun acties?
Gebruik Facebook, online recensies en mond-aan-mondreclame om te luisteren naar wat de markt zegt over de services van uw concurrent.
Aan welke behoeften wordt niet voldaan of gedacht?
Vanuit het oogpunt van service kan het een grotere nadruk leggen zijn op groene schoonmaakproducten, flexibele schoonmaakschema's (avonden en weekenden), enzovoort.
Communiceer duidelijk aan uw klanten hoe u anders bent door meer directe relaties op te bouwen via uw marketing.
Start een blog, of stuur nieuwsbrieven met schoonmaaktips (je wilt jezelf laten zien als expert in je vakgebied) of om je team voor te stellen (biografieën of video's zijn geweldig), zodat je klanten weten met wie ze te maken hebben.
Door die informatie aan te bieden, kunnen prospects contact met u leggen, wat later tot loyale klanten leidt.
3. Focus op uw klanten in elke stap van de marketingcyclus
Veel kleine bedrijven zijn zo betrokken bij de dagelijkse leiding van hun bedrijf dat ze zelden een stap terug doen en nadenken over hoe marketing hen kan helpen hun bedrijf te laten groeien.
Wat je nodig hebt, is een marketingactieplan, zodat je een pad kan uitstippelen om stap voor stap te volgen.
Om dit te doen, moet u de koopcyclus van uw bedrijf definiëren.
Waarschijnlijk heb je prospects en klanten in elke fase van de cyclus - van bewustwording (klanten weten van je bedrijf maar weten niet zeker wat je te bieden hebt) tot ontdekking en betrokkenheid (waarbij ze proberen meer over je te weten te komen en actie te ondernemen die kan al dan niet leiden tot een verkoop), en helemaal tot de verwijzingsstatus (als ze zo blij met je zijn, willen ze iedereen over je vertellen).
Er zijn natuurlijk nog andere stappen tussenin, maar het punt is dat u een plan moet hebben dat zich richt op klanten in elke stap van de koopcyclus om deze een stap verder te krijgen.
Hoewel sommige tools hetzelfde kunnen zijn, kunnen de berichten en call-to-actions verschillen - misschien wilt u een directe campagne gebruiken om potentiële klanten naar uw website te leiden, zodat ze meer over u te weten kunnen komen terwijl u voor klanten in de betrokkenheidsfase bent een kortingsbon kan aanbieden als stimulans om u in te huren.
4. Krijg meer opdrachten met email
Emailmarketing is niet nieuw meer... allerlei bedrijven doen het al jaren.
Misschien doet u het al, maar de kans is groot dat er manieren zijn om meer resultaten uit uw campagnes te halen.
Als u nog steeds één nieuwsbrief naar al uw klanten stuurt in plaats van ze te segmenteren en die campagnes per segment aan te passen, is dat een plek om te beginnen.
Als u nog geen geautomatiseerde emailcampagnes heeft opgezet, waarom zou u dat dan niet uw volgende marketing- en klantenbindingsinitiatief maken?
E-mailautomatisering is eenvoudiger dan u misschien denkt, en het is een uiterst effectieve manier om een potentiële klant om te zetten in een klant, of om een halve klant te overtuigen terug te komen.
5. Blijf op deuren kloppen
Van restaurants tot kerken tot medische praktijken, huis-aan-huisverkoop kan een zeer effectieve verkoopstrategie zijn voor commerciële en schoonmaakbedrijven.
Je moet veel tijd besteden aan het kloppen op deuren. Stop nooit met het zoeken naar leads.
U kunt veel namen en telefoonnummers (en e-mailadressen) krijgen van de juiste persoon om later contact op te nemen ... wanneer u stopt bij een gebouw om te bellen, vraag dan met wie u zou spreken met dat 'contract' voor hun nachtelijke schoonmaakdienst, te vaak gebeurt deze follow-up niet en het is jammer, want deze directe lijn is uw connectie naar nieuwe opdrachten.
6. Ga voor uw klanten staan via de zijdeur
Klop niet zomaar op deuren van bedrijfspanden en bel niet zomaar naar residentiële klanten.
Ga voor potentiële klanten staan via de zijdeur. Hoe?
Stel uw bedrijf voor aan vastgoedmakelaars.
Veel vastgoedprofessionals bieden hun klanten gratis schoonmaakdiensten aan als onderdeel van de huisverkoop... wat kan leiden tot meer omzet voor u.
Hoe zit het met bouwbedrijven? Ze sturen ook schoonmaakploegen zodra er huizen zijn gebouwd.
Investeer in nieuwe mailinglijsten voor kopers van huizen en verstuur maandelijks direct marketing naar woningen met een hoger inkomen.
Deze pistes zijn de moeite om te onderzoeken in tijd in te investeren.
7. Netwerk meer (en meer)
Tegenwoordig zijn er vrijwel zeker meerdere groepen voor uw zakelijke niche of branche; je hoeft ze alleen maar te vinden!
Zoek naar netwerkgroepen voor uw bedrijf, services en locatie op Facebook en LinkedIn.
Naast het bijwonen van meetups en evenementen voor ondernemers zoals jij, kun je ook overwegen om evenementen bij te wonen die aansluiten op je droomklant of doelmarkten.
Het is een geweldige manier om meer mensen te ontmoeten en te leren wat uw klant aanspreekt ... en hoe u ze kunt overtuigen.
8. Bouw actief uw reputatie offline op
Internet is een geweldig hulpmiddel om bekendheid te geven, maar het is ook een goed idee om offline aan uw merk te werken.
Plaats flyers op in de stad op plaatsen waar zakelijke klanten het kunnen zien.
Zoek naar prikborden in grote kantoorgebouwen of winkelcentra, of hang flyers op in coffeeshops in de buurt van de kantoren van klanten die u wilt overtuigen.
Gebruik een vetgedrukte kop waarin schoonmaakdiensten voor kantoren worden genoemd, en overweeg een paar visitekaartjes bij de flyer te plakken.
Negeer community-evenementen en sponsormogelijkheden niet.
Festivals, beurzen en andere lokale evenementen zijn een geweldige manier om uw bedrijf onder de aandacht van bewoners en bezoekers van evenementen te brengen.
Vul je gegevens in en krijg direct toegang tot een demo van CleanPlanner. Geheel vrijblijvend en zonder verdere verplichtingen.
Ok, ik wil proberen